Szervezeti és működési szabályzat
A művelt és egészséges gyermekekért alapítvány
készült: 2016. november 16.
A szervezeti és működési szabályzat (továbbiakban SZMSZ) az alapító okirattal összhangban meghatározza az alapítvány működtetését ellátó szervezet feladatait, hatáskörét jogköreit, és a működés szabályait.
Az SZMSZ a kuratórium jóváhagyásával lép életbe.
A szabályzat hatálya kiterjed a kuratórium minden tagjára, és a működtetésben részt vevő valamennyi személyre.
- 1.Névhasználat
Az alapítvány számlákon, levelezésben jogosult rövid nevét használni: MEGY Alapítvány
Szerződésekben, jogi iratokban csak a teljes név használható: A művelt és egészséges gyermekekért alapítvány
- 2. A szervezet
Az alapítvány működését és gazdálkodását irányító szervezet a 3 tagú kuratórium, melynek élén az elnök áll. Egyéb funkciót nem osztunk ki. Az elnök és a tagok munkájukat közösen, egymást segítve végzik. A kuratórium névsorát és a tagok adatait az alapító okirat tartalmazza.
A kuratórium feladatai
- az alapítványi vagyonnal történő gazdálkodás, a gazdálkodás irányítása, ellenőrzése
- állami és önkormányzati források felkutatása, adományok gyűjtése, önálló gyűjtések kezdeményezése, megszervezése
- az alapítványi célok elérése érdekében a gazdálkodás eredményének visszaforgatása.
A kuratórium joga
- Az alapítvány pénzét betétekbe, értékpapírokba fektetni úgy, hogy az a működésben zavart ne okozzon.
- Az alapítványi célok elérése érdekében pályázatot, ösztöndíjat kiírni, támogatásokat odaítélni.
- Díjat, kitüntetést létesíteni, ehhez pénzügyi fedezetet elkülöníteni (tervezni). A díjakat odaítéléséhez szabályzatot készíteni, és a díj odaítélésében részt venni.
- Támogatást nyújtani (tevékenység, szervezet részére), amennyiben a támogatás az alapítvány céljainak eléréséhez jelentős, széles körben hasznosítható eredményt ígér. A támogatás összegét meghatározni.
- Javaslatot tenni az alapító okirat módosítására, kiegészítésére, illetve mindarra, amiről az alapító dönt
- Megalkotni a működéshez szükséges egyéb szabályozásokat.
A kuratórium felelőssége
- Az alapítványi vagyon leghatékonyabb működtetése, törvényes kereteknek megfelelő gyarapítása.
- A vagyonfelhasználás és az alapítványi célok összhangjának megteremtése.
A kuratórium hatáskörei
- az alapítványi vagyon felhasználása
- az SZMSZ kidolgozása
- az éves beszámoló és a közhasznúsági jelentés elkészíttetése, elfogadása (a tárgyévet követő év május 31.-ig)
A kuratórium ülései
Az üléseket bármelyik tag összehívhatja. Az ülések nyilvánosak. A meghívó lehet elektronikus, papír alapú, vagy személyes meghívás. Az elektronikus meghívóhoz a kézbesítési visszaigazolást is csatolni kell. A meghívó kézhezvétele és az ülés időpontja között legalább 8 napnak kell lennie.
Gyakoriság:
- Szükség szerint, de évente legalább 2 alkalommal
Az ülésekről az elnök jegyzőkönyvet készít, melyet minden jelenlevő aláír. A jegyzőkönyvnek egyértelműen tartalmaznia kell a helyszínt, időpontot, a döntéseket, azok időpontját, hatályát, és a döntést támogatók és ellenzők számarányát és személyét.
A jegyzőkönyvből tájékoztatásul másolatot kap az a kurátorok, aki nem jelent meg.
Határozatképesség feltételei
- A kuratórium akkor határozatképes, ha az ülésen legalább 2 tag jelen van.
Ennek hiányában 15 napon belül a kuratóriumot újból össze kell hívni.
- Ha a 2. összehívás is eredménytelen, a döntésre váró kérdéseket indoklással együtt a kurátoroknak írásban el kell küldeni, és szavazatukat írásban kell megkérni.
- A döntésekhez mindhárom tag jelenléte esetén egyszerű szótöbbség, két tag jelenléte esetén az ő egyhangú igen szavazatuk szükséges.
- Írásban megkapott kérdésekben a döntés érvényességéhez legalább 2, írásban megtett igen szavazat szükséges.
- A megszavazott támogatási összeget a kuratórium elnöke legfeljebb 20%-kal saját hatáskörben megnövelheti, ha erre a fedezet rendelkezésre áll. Ennél nagyobb változtatás csak kuratóriumi döntéssel lehetséges.
- A 2. és 4. pontban leírtak szerint kell eljárni, ha a kuratórium összehívására nem áll rendelkezésre elegendő idő, vagy más akadályba ütközik:
- Rendkívüli kérelem elbírálásakor
Rendkívüli a kérelem, ha soron kívül, a támogatások éves megtervezése után nyújtják be.
- Ha a támogatott a megszavazott összeget várhatóan több, mint 20%-kal túllépi.
A kuratórium határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza. Ha az ülés határozatképes, és azon a jelenlevő 2 kurátor egybehangzó döntést hozott, az a kurátor, aki nem jelent meg az ülésen, az ott meghozott döntésekkel kapcsolatban utólag nem élhet szavazati jogával, azonban a döntésekről tájékoztatást kap.
Képviselet
Az alapítvány képviselője a kuratórium elnöke.
Az elnök jogai
- egyedül képviselheti a kuratóriumot, eljárhat annak nevében,
- írásban meghatalmazhat más kuratóriumi tagot a képviseletre,
- a banknál bejelentett módon a számláról pénzt vehet fel,
- az alapítványi gazdálkodás könyvelésére külső megbízást adhat
- a beszámoló megírását, és a határozatok könyvének vezetését a kuratórium valamely tagjára átruházhatja
- a bankkártya és az internet banking használatáról szóló szerződést a számlavezető fiókkal megkötheti.
A bankkártya illetve internet banking szerződések felmondásához a kuratóriumi tagok írásos egyetértése szükséges.
Az elnök kötelessége
- Az alapítvány számlaegyenlegéről a tagokat rendszeresen tájékoztatni (legalább negyedévente).
- A bankkártya használatról nyilvántartást vezetni.
Az alapítvány pecsétje tartalmazza az alapítvány nevét, székhelyét.
Az alapítvány pecsétjének lenyomata:
Nyilvánosság:
Az alapítvány beszámolói nyilvánosak, azokat jogszabály szerint megjelenteti, illetve a Gádor Általános Iskola honlapján is közzéteszi (mindaddig, amíg saját honlappal nem rendelkezik)
Iratkezelés:
Az alapítványnak érkező leveleket az elnök, vagy akadályoztatása esetén bármelyik kurátor bonthatja fel. A kimenő és bejövő leveleket iktatni kell. A határozatok könyvét az elnök, vagy megbízott kurátor vezeti. Ebben fel kell tüntetni minden, a gazdálkodást, vagy a működést befolyásoló határozatot, a határozat tartalmát, időpontját, hatályát.